کد خبر: ۹۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵

افزایش جمعیت سالمندان /وظیفه ما در قبال آن ها

دوران سالمندی همانند دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است با این تفاوت که دوران کودک و جوانی، سرشار از انرژی و تلاش، ولی دوران سالمندی، همراه با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت‌های فیزیکی است.
به گزارش شیرازه مطالعات جهانی از افزایش روزافزون این بیماری‌ها در میان جمعیت سالمند در جوامع مختلف دنیا نشان دارد و گفته می‌شود در حال حاضر ۳۶ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر و ۴٫۳ میلیون نفر مبتلا به پارکینسون در سراسر جهان هستند. پیش بینی‌ها حاکی است که با توجه به افزایش جمعیت سالمند در جهان، آمار مبتلایان به آلزایمر تا سال ۲۰۵۰ به ۱۱۵ میلیون نفر و مبتلایان به پارکینسون به ۹ میلیون نفر خواهد رسید. آلزایمر و پارکینسون از جمله مهمترین بیماری‌های سیستم عصبی دوره سالمندی است که به گفته متخصصان، با توجه به سیر افزایش جمعیت سالمند در ایران در صورت نبود اقدامات پیشگیرانه لازم، در سال‌های آتی شیوع بالایی می‌یابد.

با توجه به رشد روز افزون جمعیت سالمندان در جامعه ایرانی پرداختن به مشکلات این قشر امری بسیار مهم و ضروری است که در این رابطه با دلدار ، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی  و فعال در زمینه کار با سالمندان مشکلات مورد بررسی قرار گرفته است .

 

 دلداربا توجه به وظیفه مهم خانواده ها در قبال سالمندان گفت :خانواده ها باید حداکثرتلاش خود را در جهت نگهداری سالمندانشان انجام دهند چرا که اگر سالمندی  از خانه و خانواده خود جدا شود باعث به وجود آمدن آسیب های زیادی بر آن ها می شود و  زمانی وارد مجموعه  می شوند که خانواده توانایی نگهداری نداشته باشد .

کارشناس ارشد بالینی در ادامه افزود :یک سالمند انتظاراتی که ازخانوده خود دارد  به تبع از پرستار ندارد ، خانواده ها اگر مجبور به انتقال سالمندی به مجموعه  شدند به هیچ عنوان نباید سلب ازخودسلب  مسئولیت کنند که پرستاران آن مجموعه به آن ها  رسیدگی می کند واحتیاجی به حضور ما نیست ،سالمند بیش از هر چیزی به مهر وحبت خانواده احتیاج دارد وهر طور که شده باید فرزندان کمبود حضور خود در کنار عزیزانشان را جبران کنند .

دلدار با توجه به رشد روز افزون جمعیت سالمند در کشور گفت :شایع ترین مشکلات  این است که از سوی دولت هیچ گونه خدماتی به سالمندان اختصاص داده نشده است ، شرایط نگهداری برای سالمند بسیار سخت  است خانواده ها اگر بخواهند عزیزشان را در خانه نگهدای کنند هزینه ی پرستار خانگی بسیار زیاد است وبسیاری از خانواده ها توانایی پرداخت این هزینه را ندارند ، حمایت ارگان های دولتی برای نگهداری سالمندان امری بسیار مهم واساسی است و باید سازمان هایی برای خدمات رسانی  در منزل ویا مجموعه سالمندان جهت توان بخشی ،فیزیوتراپی ،کاردرمانی وتجهیزات پزشکی به همراه نیروی متخصص  و هزینه مناسب وجود داشته باشند تا با خیال راحت در جهت  درمان و بهبود سالمندان  گام برداشته شود .

برچسب ها: مطالعات ، سالمند
نظرات بینندگان